איך זמר אחד הפך לשני אנשים?

החזן רפאל אבוהב על הבמה בדרום אמריקה

במוצאי שמחת תורה תשע"ז, במהלך הקפות שניות, סיפר הרה"ג שמעון יוסף פרטוש שליט"א רב קהילת שערי ניסים ברמת גן, את הסיפור הבא.

היה זה לפני רבות בשנים, עת הזדמנתי לבית הכנסת בירושלים, שם היה אמור הרה"ג מגיד מישרים הרב שבדרון זצ"ל לנאום. בית הכנסת היה מלא מפה לפה, וכולם המתינו לבואו של המגיד מישרים הידוע.

בשולחן הכבוד ישב והמתין כמו כולם, הרב והחזן ר' רפאל אבוהב ז"ל. משנתאחר הרב מלהגיע עקב אילוצים, ביקשו הגבאים מר' רפאל אבוהב ז"ל, להעניק מקולו ולהנעים לקהל את הזמן עד לבואו של הרב.

ר' רפאל אבוהב ז"ל פתח במזמור תהילים 'מזמור שיר ליום השבת'. את המזמור הזה שרים כידוע בשירת הבקשות לפי מקאמים – סולם תווים מזרחי. על פי המסורת, כל פסוק מבוצע במקאם אחר. חלק מהאמנות היא המעברים בין המקאמים השונים. הקהל התמוגג מנחת לשמוע את המקאמים והמעברים המיוחדים. רוב הקהל לא הבין את סולם המקאמים, אך האמנות והיופי שבקולו של החזן גרמו לקהל להתמוגג מנחת.

תוך כדי שהחזן רפאל אבוהב ז"ל שר ומזמר, נכנס הרב שבדרון זצ"ל לבית הכנסת, והתיישב במעבר תוך כדי שהוא מעיין בספר. ר' רפאל אבוהב ז"ל שקלט את כניסתו של הרב וביודעו כי הרב משתייך לעדות אשכנז, עבר באומנות גדולה מהמקאמים לחזנות אשכנזית. כידוע, ר' רפאל אבוהב ז"ל היה מומחה גדול הן בחזנות אשכנזית והן בשירה המזרחית. הרב שבדרון זצ"ל, הרים את עיניו והופתע, הוא פנה ליושב לצידו ואמר, מה? יש פה שני אנשים ששרים? היה פה רק אחד, מאיפה הגיע עוד אחד?

החזן ר' רפאל אבוהב ז"ל, הרים את עיניו תוך כדי השירה והביט אל הרב שבדרון ונענע לו לשלום. למי שלא יודע, לסלסל בחזנות אשכנזית ולנענע לשלום זה דבר קשה מאוד. צריך שליטה עצמית ומיומנות מיוחדת.

סיים הרב פרטוש שליט"א ואמר, אתם מבינים איזה אנשים גדולים?! אשרינו שזכינו.

 

שתפו ברשת:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים